Elettiin vuotta 2020, kun mediasisältöjen suunnittelun opiskelija Toni Tilsala opiskelijakollegansa kanssa yhdessä totesivat, että Lahteen ei ollut sijoittunut yhtään pelinkehittäjäyritystä. Oma harrastus, roolipelit, haluttiin siirtää mobiiliin, ja kun sille ei ollut tekijää, päätettiin alkaa tehdä itse.
“Lahdesta puuttui koko peliyhteisö, ja ei täällä vieläkään ole kuin kaksi pelinkehittäjäyritystä meidän lisäksemme”, summaa Latchback Gamesin Art Directorina toimiva Tilsala jatkaen: ”Lähdimme rakentamaan yritystä täysin opiskelija- ja harrastuspohjalta, ilman mitään kokemusta pelialalta. Onneksemme StartHub avattiin samaan aikaan, ja näin meistä tuli startup-yhteisön ensimmäisiä jäseniä. Voin rehellisesti sanoa, että aloitus opiskelijamaailmassa oli ajoittain jopa kaoottinen. Olemme laskeneet, että meillä on ollut yhteensä 37 harjoittelijaa”, naurahtaa Tilsala. On se myös ollut kannattavaa. Yksi harjoittelijoista, Teemu Lyytinen on nykyisin yrityksen toimitusjohtaja.
Latchback Games lähti alussa kehittämään kahta eri pelin prototyyppiä, joista Break The Beyond on testijulkaistu heinäkuussa 2023. “Ensimmäisen pelin Crankshaft Crustin kanssa huomasimme, että meillä ei ollut tarpeeksi 3D -osaamista, ja onneksi ymmärsimme myös hyvin nopeasti luovuttaa. Meillä olisi mennyt vuosikymmen viedä sitä projektia eteenpäin”, myöntää Lyytinen jatkaen: “Meille itsellemme oli tärkeää osoittaa rahoittajille tekemisemme taso nopeasti, joten valinta oli siinä kohtaa oikea. Nopeatempoisessa roguelite korttipelissä pelaajien on opittava keräämään ja yhdistämään esineitä lisätäkseen asearsenaaliaan, voittaakseen korruptoituneen maailman kasvavan vihollisjoukon.”
Testijulkaisun jälkeen tiimi on päässyt keräämään palautetta, sekä osallistumaan jo aiemmin alan erilaisiin messuihin ja kilpailuihin ympäri maailman mm. Koreassa ja Lontoossa. Syksyllä 2022 peli voitti The Very Big Indie Pitchin, joka on pitchauskilpailu osana Pocket gamer Connects Helsinki -tapahtumaa. Yrityksen kansainvälistymistä on tukenut Baltic Explorers -hanke. Baltic Explorers tuki vuosina 2020-2022 Suomen, Ruotsin, Viron ja Latvian peliyritysten tuotteiden lokalisointia, kansainvälistymistä, liiketoiminnan kehittämistä ja myyntimatkoja uusille markkinoille. LAB ammattikorkeakoulu oli hankkeen yksi osatoteuttajista.
Tällä hetkellä Latchback Gamesin tiimissä on kuusi henkilöä, yritys osakeyhtiö, ja fokus on saada pelille julkaisijakumppani, joka mahdollistaa kansainvälisen markkinoinnin. “Virallisen julkaisun jälkeen keskitymme lisäsisältöjen kehittämiseen, sekä luomme mahdollisesti pelistä PC- ja konsoliversiot. Ilmaiset toimitilat tarjoavan StartHubin jäsenyyden päättyessä tämän vuoden loppuun tulevaisuuden haaveissa on omat toimitilat. Työskentelyä haluamme jatkaa edelleen pienellä, mutta vahvalla tiimillä”, pohtii Tilsala tulevaisuutta jatkaen: “Nyt yritys on saanut lisärahoitusta tuottamalla ohjelmistoprotoja sekä graafista suunnittelua muille yrityksille. Pelin sisältä on myös kertynyt jonkin verran mainostuloja, sekä kansainvälisen julkaisun onnistumiseen luottaen jatkossa pelaajilta saaduilla lisäsisältöjen ostoilla kehitämme peliä eteenpäin.”
StartHubin jäsenyydestä yrittäjäkaksikolla on vain hyvää sanottavaa: ”Olemme saaneet yhteisön kautta verkostoja, lisäprojekteja, mentoreja sekä tueksemme ja ystäviksemme samanhenkisiä startup-yrittäjiä. Yrityksen perustamisen askeleissa meitä on ohjattu oikeaan suuntaan. Maksuttomat tilat, StartHubin henkilökunnan apu, tapahtumat ja palvelut ovat olleet meille isossa arvossa koko matkan ajan.”
Lopuksi muutama sana kumiankoista. Miksi ihmeessä Latchback Games myy kumiankkoja? “Kumiankka on yleisesti tunnettu pelikehittäjien keskuudessa Rubber duck bebugging metodina. Jos koodissa on ongelma, sen auki puhuminen niin, että ankkakin sen ymmärtää, avaa ongelmaa kehittäjälle itselleen, rauhoittaen mieltä. Meidän kumiankat on tarkoitettu ihan kaikille, ja jos oikein turhauttaa, niitä voi vaikka puristella. Jos oikein tarkkaan katsoo peliämme, myös sieltä kumiankan löytää”, päättää Lyytinen.